Опис досвіду

Перехід освітньої системи України на новій тип, її конкурентоспроможність в європейському і світовому освітніх просторах передбачає формування покоління молоді, що буде захищеним і мобільним на ринку праці, матиме необхідні знання, навички й компетентності для інтеграції в суспільство на різних рівнях. Оскільки екологічна освіта і виховання мають безпосередній зв'язок із процесами державотворення та національного відродження України, завдання школи, вихователів полягає в тому, щоб формувати у підростаючого покоління вміння та навички мислити і діяти по новому, з почуттям екологічної відповідальності. А це можливо лише за умови переорієнтації кожного вихованця на самопізнання і саморозвиток, самореалізацію й самостійність.
Особливо важлива роль у цьому належить учителю, який навчає й виховує підростаюче покоління, готуючи його до активної участі в житті.
В.О.Сухомлинський писав: «Справжня школа - це не лише місце чи заклад, де діти відповідно до навчальної програми оволодівають знаннями, вміннями. Навчання  - лише одна із пелюсток тієї квітки, яка називається вихованням». Ці слова великого педагога стали орієнтиром у моїй педагогічній роботі, яка спрямована на організацію пізнавальної діяльності школярів, розвиток їх розумових творчих здібностей та формування емоційно-ціннісного ставлення до природи. Підбір методів навчання, які забезпечують реалізацію цілей біологічної освіти, допомагають розвивати творчу особистість учня, формувати його життєві і соціальні компетенції, поглиблювати почуття прекрасного, любов до рідної землі, формувати відповідальне ставлення до природи й усвідомлювати місце людини в біосфері.
На жаль, рівень екологічної культури школярів залишається досить низьким, незважаючи на те, що на необхідності формування в молодого покоління нового природо-центристського світогляду, екологічної культури, екологічно доцільного ставлення до природи багато уваги акцентується у педагогічних джерелах, законодавчих документах. Зміст предметів природничого циклу певною мірою екологізовано, школи проводять чимало екологічних заходів, громадські екологічні організації залучають учнів до різних природоохоронних акцій. Справа у тому, що значна частина учнів не усвідомлює особистої причетності до виникнення та розв'язання екологічних проблем, вони не пов'язують ці проблеми зі своєю життєдіяльністю. Така ситуація спричинена наявністю суперечностей у взаємодії учнів із природою. А саме між:
-         усвідомленням учнями необхідності розв'язувати екологічні проблеми і нерозумінням особистої ролі у цьому процесі;
-         авторитетом інших (батьків, учителів, друзів), вчинки яких не завжди екологічно доцільні, та особистою екологічною позицією;
-         усвідомленням школярами необхідності збереження природи та негативним ставленням до окремих об'єктів та явищ природи;
-         бажанням здійснювати практичні екологічні заходи та недостатньою підтримкою друзів, дорослих, місцевої влади.
Такий стан екологічної культури учнів та батьків спонукав мене до вибору проблеми «Роль екологічного виховання в формуванні особистості школяра»,над якою я працюю протягом останніх 3-х років.
Проблема дає можливість реалізувати себе як активну, самодостатню особистість та виховати учня – майбутнього раціонального користувача природних ресурсів, бо, як зазначав В.О.Сухомлинський, «у дитини, яка вихована в умовах дефіциту спілкування з природою, розвивається емоційна глухота, агресивність у ставленні як до людей, так і до об’єктів природи».
Сучасні екологічні проблеми можна розв’язати спільними зусиллями. Потік екологічної інформації повинен не лякати, а спонукати до дії. Сьогодні головне завдання вчителя біології підвести учнів до правильної оцінки теперішнього екологічного становища, до розуміння необхідності бережливого і економного ставлення до ресурсів природи.
Екологічне виховання — систематична педагогічна діяльність, спрямована на розвиток у людини культури взаємодії з природою.
Завдання екологічного виховання я вбачаю у наступному:
·        нагромадження, систематизація, використання екологічних знань,
·        виховання любові до природи, бажання берегти і примножувати її,
·        формування вмінь і навичок діяльності в природі.
Зміст екологічного виховання полягає в усвідомленні того, що світ природи є середовищем існування людини, тому вона має бути зацікавлена в збереженні його цілісності, чистоти, гармонії. Екологічне виховання неможливе без уміння осмислювати екологічні явища, робити висновки щодо стану природи, виробляти способи розумної взаємодії з нею. Ці уміння учні набувають на уроках та в позаурочній діяльності. Водночас естетична краса природи сприяє формуванню почуттів обов'язку і відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності, запобігання нанесенню збитків природі.
Метою екологічного виховання, на мою думку,  є формування в особистості екологічної свідомості і мислення. Передумова для цього — екологічні знання, наслідок — екологічний світогляд. Екологічну свідомість як моральну категорію потрібно виховувати у дітей з раннього дитинства.
На основі екологічного мислення і свідомості формується екологічна культура, яка передбачає глибокі знання про навколишнє середовище (природне і соціальне), екологічний стиль мислення і відповідальне ставлення до природи, вміння вирішувати екологічні проблеми, безпосередню участь у природоохоронній діяльності.
   Певна річ, у формуванні екологічної культури учнівської молоді важливу роль відіграє насамперед робота по формуванню здорового способу життя. Цей процес я  розглядаю насамперед як валеологічний компонент екологічної освіти і виховання, бо саме активне засвоєння валеологічних знань у системі неперервної освіти дає можливість кожному суб’єкту всіх її ланок осягнути свою роль та завдання у справі формування, збереження, зміцнення, відтворення, передачі особистого здоров’я, а також з істотною складовою формування належного ставлення до природного та суспільного середовища.
        В.О. Сухомлинський надзвичайно любив природу, тому в численних своїх працях пропагував її вивчення і неодноразово зазначав: "Постійне спілкування з природою і взаємодія з нею стає істотною стороною виховного процесу". У цілому великий педагог обґрунтував роль природи в навчальній роботі у таких напрямках:
1. Активна діяльність учнів, участь фізичних і духовних сил дитини в пізнанні природи.
2.Спілкування з природою в розвитку розумових здібностей, допитливості, життєлюбності
3. Використання методів викладання і навчання учнів.
Вивчаючи досвід В.Сухомлинського, переконалась у правильності вибору проблеми. Важливу роль у моїй діяльності відіграла і перший вчитель-наставник, Заслужений вчитель України       Пайол Л.С., яка зробила вагомий внесок у розвиток екологічного виховання учнів.
Враховуючи досвід кращих вчителів області та району, практичну реалізацію завдань і мети екологічного виховання у своїй діяльності будую на засадах:
·                       комплексного розкриття проблем охорони природи;
·                       взаємозв'язку теоретичних знань з практичною діяльністю учнів у цій сфері;
·                       включення екологічних аспектів у структуру предметних, спеціальних узагальнюючих тем та інтегрованих курсів, які розкривають взаємодію суспільства і природи;
·                       поєднання аудиторних занять з безпосереднім спілкуванням з природою;
·                       використання проблемних методів навчання;
·                       використання інтерактивних методів навчання і виховання;
·                       ігрові форми діяльності;
·                       поєднання класної, позакласної і позашкільної природоохоронної роботи.
    
Комплексне розкриття проблем охорони природи включає в себе:
-         ознайомлення учнів із природоохоронною законодавчою базою України ,
-         оволодіння знаннями про екологічну обстановку в Україні (бесіди, екскурсії, відео-, телефільми);
     Взаємозв'язок теоретичних знань з практичною діяльністю учнів у цій сфері:
-         дослідження учнями досвіду природоохоронної роботи (анкети, інтерв'ю, бесіди, випуск екологічних газет);
-         використання кабінету біології для набуття учнями практичних знань по догляду за рослинами.  Кабінет – галерея кімнатних рослин, де зібрано і систематизовано  понад 250 видів кімнатних рослин;
-         озеленення кабінетів і коридорів
-         догляд за пришкільними ділянками.
     Включення екологічних аспектів у структуру предметних, спеціальних     узагальнюючих тем та інтегрованих курсів, які розкривають взаємодію суспільства і природи;
-         Уроки (приклади, теми?)
-         Використання мультимедійних програм, електронних підручників та посібників, мультимедійних презентацій Power Point.
    Поєднання аудиторних занять з безпосереднім спілкуванням з природою:
-         екскурсії
-         конкретна трудова діяльність під час екодесантів -- розчищення і прибирання парків;
-         екологічна розвідка околиць,
-         оформлення Червоної книги району,
-         прокладання та оформлення екологічних стежок,
-         польові ігри на природі „Як посадити сад”, «Як розбити квітник»;
    Використання проблемних методів навчання:
-         проблемні завдання,
-         евристична бесіда,
-         ситуативні завдання.
    
Використання інтерактивних методів навчання і виховання:
Шукаючи більш активних способів навчання, я особливу увагу звертаю на прийоми інтерактивного навчання і дійшла висновку,що запровадження їх у навчальний процес робить його ефективним, так як ставить учнів перед необхідністю мислити,самостійно шукати шляхи вирішення  навчальних завдань. У своїй практичній роботі використовую такі технології :
-         Робота в парах.
-         Робота в малих групах
-         Дружнє коло
-         Мозковий штурм
-         Прес
-         Мікрофон
-         Рольові ігри.
-          «Коло думок»
-         Диспути, дискусії, конференції ,
Ці технології сприяють утвердженню власної позиції учня у класі, школі, за допомогою конкретних справ, пов'язаних з екологією, формують переконання в тому, що до природи треба ставитися відповідально, берегти все живе; розв'язувати екологічні проблеми можна тільки спільними зусиллями, на основі знань законів природи.
    Ігрові форми діяльності:
-         конкурси і турніри на зразок КВК,
-         конкурси-аукціони (на знання якої-небудь теми, пов'язаної з природою);
-         науково-фантастичні проекти з охорони навколишнього середовища;
-         турнір знавців природи;
-         конкурс розповідей про рослини, тварини;
-         вікторини, ігри-екскурсії, пізнавальні екскурсії з іграми.
     Поєднання класної, позакласної і позашкільної природоохоронної роботи (проекти, виховна робота, гуртки, екологічні агітбригади, предметні тижні, висадка дерев тощо).
-                     проектна діяльність. Переконана, що одним із способів вирішення проблеми є проектне навчання, яке використовую в індивідуальних і групових самостійних творчих завданнях. Задум проекту виникає всередині навчальної діяльності як логічне продовження змісту навчального предмету. Девізом проектної діяльності наших школярів є «Знайди проблему і розв’яжи її». Учні залучаються до самостійного прийняття рішень і виконання роботи над проектом. Це дає їм впевненості у собі, це засіб розвитку їх творчих здібностей. Проектна технологія важлива у роботі з обдарованими дітьми. Проекти, над якими працюють діти, різноманітні:
а) загальношкільні та колективні: «Наш парк», «Місто просить допомоги»,
б) групові: «Ми за здоровий спосіб життя»
в) індивідуальні, дослідницькі: «Людина і природа: трагедія чи гармонія?»
-         гуртки;
-         екологічні агітбригади;
-         предметні тижні;
-         ознайомлення з традиціями культури, природокористування нашого народу;
-         екологічні вечори;
-         пропагандистська діяльність: розповіді про природу рідного краю, проведення бесід з молодшими школярами про те, що конкретно і як треба охороняти в природі; складання пам'яток, екологічних анкет, газет, інформаційних листівок.  
       
Систематична і спланована робота дає позитивний результат. Зріс інтерес учнів до вивчення предмету біологія, учні охоче беруть участь в оформленні кабінету, поповнюючи його рослинами, вирощеними власноруч, із задоволенням працюють на пришкільній ділянці, адже бачать результат своєї праці.
Протягом останніх років мої учні брали участь у Всеукраїнському інтерактивному природничому конкурсі „Колосок”. (18 учнів є переможцями)
 Мої вихованці -  активні учасники шкільних, районних олімпіад, є переможці, а також є учасники обласних олімпіад з біології. 5 випускників обрали професію вчителя біології, більше 20 – стали студентами медичних закладів.
2 роки я керую районним методичним об’єднанням вчителів біології, очолюю школу «Молодого вчителя біології» . У роботі також є чим поділитися. Проводжу відкриті уроки для колег, проблемні семінари, ділюсь своїм досвідом, власними доробками.
     
Висновки
             Розв'язання проблем охорони природи і раціонального природокористування неможливе без формування високого рівня екологічної культури кожного члена сучасного суспільства, особливо молоді. Тому в умовах державного становлення України одним із пріоритетних завдань національної школи є прищеплення майбутнім господарям країни загальнолюдських цінностей у ставленні до природи, забезпечення їх науковими знаннями про взаємозв'язок природи і суспільства, залучення до активної діяльності з охорони і поліпшення природного довкілля.
        Враховуючи те, що шкільний вік -- це період активного інтелектуального і соціального розвитку особистості, а молоді властиві підвищена емоційна чутливість, допитливість і активно-дійове ставлення до дійсності, школа стає важливою ланкою в системі неперервної екологічної освіти.
      Від того, наскільки глибоко усвідомлять учні потребу дбайливого, бережливого ставлення до природи як національного суспільного багатства, вмітимуть передбачати наслідки своєї поведінки, а також дій інших людей у природі, спиратися на глибоко наукові знання при виборі рішень стосовно природи у процесі своєї трудової діяльності, істотною мірою залежатиме майбутнє людства. Ставлення школяра до природи свідчить про рівень його культури, його позицію як громадянина незалежної України.
  
       Список використаних джерел

1.В.Сухомлинський . Павлиська середня школа./Радянська школа.- 1977- с.369-377
2..В.Сухомлинський .Народження громадянина./Радянська школа.- 1977- с.539-544.
3.В.Сухомлинський .Школа радості../Радянська школа.- 1977.
4. Асламова Я, Векслярський Р., Комарський К., Пшеничний С. Проблеми та концептуальні ідеї екологічної освіти і виховання в Україні // Ойкумена. -- 1994. -- №1--2. -- С.87--91.
5. Бондар В.І. Теорія, методика, технологія і педагогічна техніка: сутність, зв'язки, взаємозбагачення/ Наукові записки: Збірник наукових статей Національного педагогічного університету ім.М.П. Драгоманова / Укл. П.В. Дмитренко, О.Л. Макаренко. -- К.: НПУ, 2000. -- 4.1. -- 278 с.
6.. Білоус С. Уроки екологічного виховання. // Рідна школа. - 1997 - № 6. - С. 70 - 72.
7. Екологічне виховання учнів: Навчально-метод. посібник для вчителів - Ніжин, 2003.
8.. Момот Л. Л. Проблемно-пошукові методи навчання в школі. -- К., 1985. -- 63 с.
9. Прокопенко О., Демидова Т. Екологічне виховання у процесі вивчення біології. // Рідна школа. - 2005. - № 3. - С. 72 -75.
11. Прохоренко О.В. Позакласна робота з екологічного виховання. // Шкільний світ - 2001. - № 18. - С. 4.
12. Психологія. Підручник для педагогічних училищ / За ред. П.Р. Чамати. -- К.: Радянська школа, 1964. -- 290 с.
13. Савін М.В. Педагогіка. - К.: Вища школа, 1980. - 311 с.

17. Ясинська А. Психолого-педагогічні умови організації екологічного виховання старших школярів // Рідна школа. - 2001. - № 3. - С 13 - 15.

Немає коментарів:

Дописати коментар